Sergei Prokofiev, Anthony Girard: D'ombres et de Lumières (Tatiana Mesniankine, Daniel Gardiole)

00:00
00:00

  • Label copy

  • 820-new-booklet-12-pages.pdf

 

 

Follow on

  • Artist

    Tatiana Mesniankine (Violin), Daniel Gardiole (Piano)

  • Title

    Sergei Prokofiev, Anthony Girard: D'ombres et de Lumières

  • Label

    Da Vinci Classics

  • Authors

    Sergei Prokofiev, Anthony Girard

  • Release date

    2024-01-26

  • Year

    2024

English:

This Da Vinci Classics Album presents a compelling juxtaposition of two major Sonatas for violin and piano from the modern or contemporary period, featuring the exceptional talents of Daniel Gardiole on piano and Tatiana Mesniankine on violin. The album D’ombres et de Lumières creates a profound dialogue between two contrasting worldviews as represented by Sergei Prokofiev's Sonata No. 1 op. 80 and Anthony Girard's “Behind The Light” Sonata, akin to the two sides of a coin.

Prokofiev's Sonata, a piece deeply rooted in the anguish and tumult of its time, seeks to express the harrowing realities of war, tyranny, hate, and death. Acutely aware of the ever-looming threat of dark times, this sonata is conceived as a tribute to those lost, particularly during Stalin’s Great Terror. David Oistrakh, for whom the piece was written, poignantly described it as such. Its movements traverse a range of emotions: from the contemplative first movement, to the majestic second with its blend of heroism and sarcasm, followed by the gentle, calm, and expressive third movement, culminating in the spectacular fourth movement. The concluding scales in this final movement, likened to “the wind passing through a cemetery,” leave an indelible impression on the listener.

In contrast, Girard’s “Behind The Light” Sonata invites the listener on a journey towards hope and illumination. This piece symbolizes the light that many in contemporary times yearn to see blaze in their lives, offering a musical narrative that leads from darkness to light.

The dynamic interplay between Gardiole's piano and Mesniankine's violin brings these contrasting sonatas to life. Gardiole's nuanced and emotive piano playing perfectly complements Mesniankine's expressive violin, creating a rich tapestry of sound that enhances the distinct character of each composition. Together, they navigate the complex emotional landscapes of these works, from Prokofiev's intense and poignant reflections to Girard's optimistic and forward-looking vision.

D’ombres et de Lumières is not just a showcase of two significant works in the violin and piano repertoire; it is a testament to the power of music to encapsulate and communicate the deepest of human emotions and experiences. It promises to be a captivating experience for listeners, offering a window into the souls of two distinct composers, brought to life by the masterful performances of Daniel Gardiole and Tatiana Mesniankine.

 

Italian:

Questo album della Da Vinci Classics presenta un'affascinante contrapposizione di due importanti Sonate per violino e pianoforte del periodo moderno e contemporaneo, mettendo in luce i talenti eccezionali di Daniel Gardiole al pianoforte e Tatiana Mesniankine al violino. L'album D’ombres et de Lumières crea un profondo dialogo tra due visioni del mondo contrastanti, rappresentate dalla Sonata n. 1 op. 80 di Sergei Prokofiev e dalla Sonata “Behind The Light” di Anthony Girard, simili alle due facce di una medaglia.

La Sonata di Prokofiev, profondamente radicata nell'angoscia e nel tumulto del suo tempo, cerca di esprimere le dure realtà della guerra, della tirannia, dell'odio e della morte. Consapevole della costante minaccia di tempi bui, questa sonata è concepita come un tributo a coloro che sono stati persi, in particolare durante il Grande Terrore di Stalin. David Oistrakh, per cui il pezzo fu scritto, la descrisse in modo commovente come tale. I suoi movimenti attraversano una gamma di emozioni: dal contemplativo primo movimento, al maestoso secondo con il suo mix di eroismo e sarcasmo, seguito dal terzo movimento dolce, calmo ed espressivo, culminando nel spettacolare quarto movimento. Le scale conclusive in questo ultimo, paragonate a “il vento che passa attraverso un cimitero”, lasciano un'impressione indelebile sull'ascoltatore.

In contrasto, la Sonata “Behind The Light” di Girard invita l'ascoltatore in un viaggio verso la speranza e l'illuminazione. Questo pezzo simboleggia la luce che molti nei tempi contemporanei desiderano ardentemente vedere brillare nelle loro vite, offrendo una narrazione musicale che conduce dall'oscurità alla luce.

L'interazione dinamica tra il pianoforte di Gardiole e il violino di Mesniankine dà vita a queste sonate contrastanti. Il pianoforte sfumato ed emotivo di Gardiole si compenetra a perfettamente con il violino espressivo di Mesniankine, creando una ricca trama sonora che esalta il carattere distintivo di ogni composizione. Insieme, navigano i complessi paesaggi emotivi di queste opere, dalle intense e toccanti riflessioni di Prokofiev alla visione ottimistica e prospettica di Girard.

D’ombres et de Lumières non è solo una vetrina di due opere significative nel repertorio per violino e pianoforte; è una testimonianza del potere della musica di incapsulare e comunicare le emozioni e le esperienze umane più profonde. Promette di essere un'esperienza affascinante per gli ascoltatori, offrendo una finestra nelle anime di due compositori distinti, portati in vita dalle interpretazioni magistrali di Daniel Gardiole e Tatiana Mesniankine.